Ik ben Manon Hendriks, student Docent Muziek aan het Utrechts Conservatorium. Na mij bijna vier jaar bezig gehouden te hebben met het (muziek)onderwijs, bleek dat ik een fascinatie had voor alternatieve manieren van evalueren.

Ik kwam er in mijn stages en werk in zowel het basis- als voortgezet onderwijs achter dat de informatie die ik verkreeg van leerlingen bij het geven van een cijfer mij niet meer genoeg aanstond. Daarom leek het mij mooi en vooral zinnig om verder onderzoek te doen naar andere manieren om meer en betere informatie over leerlingen te verkrijgen.

Mijn Inspiratie

Na het lezen van het boek “Cijfers geven werkt niet” van Dylan Williams, werd voor mij duidelijk dat de toepassing van formatieve evaluatie meer informatie kon geven over (de ontwikkeling van) het gehele kind en niet slechts de prestaties die hij levert. Volgens “Het Alternatief” van Jelmer Evers en René Kneyber zijn we dan ook steeds meer gaan leven in een afreken- en meetcultuur, die vooral geïnteresseerd is in kortetermijn-opbrengsten.

Onderzoek

De toenemende interesse heeft er voor gezorgd dat ik onderzoek ben gaan doen naar de toepassing van formatieve evaluatie in het voortgezet onderwijs. Hieruit zijn uiteindelijk de 15 uitdagingen ontstaan, die te vinden zijn op deze site.

15 uitdagingen: een eerste aanraking

Belangrijk bij het ontwikkelen van deze uitdagingen, vond ik de mate van toepasbaarheid voor VO-docenten. De focus ligt dan ook meer op een eerste aanraking met formatieve evaluatie dan een volledige verandering in hun huidige lespraktijk. Daarmee hoop ik net zo’n fascinatie te verkrijgen bij docenten voor formatieve evaluatie, als ik kreeg tijdens mijn zoektocht naar alternatieve manieren van evalueren. Ik wil je dan ook vooral veel plezier wensen met de uitdagingen die ik heb verzameld. Mocht je vragen, suggesties of op- of aanmerkingen hebben, wees niet bang om contact met mij op te nemen!

Wie ben ik?


Manon Hendriks.

Contact

Vragen of aanvullingen? Schroom niet!

Contact